I/O Vivat 29.2 gepubliceerd: Oud & nieuw

Posted on 12 maart 2014 door

0


vivat-voorkant-29-2In samenwerking met ENIAC publiceert Inter-Actief vier maal per jaar het populair-wetenschappelijk magazine I/O Vivat. Vandaag is editie 29.2 bij alle leden van zowel Inter-Actief als ENIAC bezorgd. Heb je de Vivat niet ontvangen en ben je wel alumnus? Controleer dan of je adresgegevens correct in de alumniportal staan, of geef je actuele adres door aan onze secretaris.

Column ENIAC bestuur I/O Vivat 29.2

Oud & nieuw

Onze laatste column! Ik denk nu al met enige weemoed terug aan het proces dat iedere keer opnieuw vooraf gaat aan het publiceren van een Vivat. Want voordat deze Vivat op jouw deurmat valt, is de redactie van Inter-Actief al enkele maanden druk bezig met de voorbereidingen. En de eerlijkheid gebied te zeggen dat zij ons tijdens die werkzaamheden regelmatig moeten herinneren aan de naderende deadline voor onze ENIAC-column.

Ik vraag me af hoe het komt dat we het schrijven van deze column toch altijd weer uitstellen tot het laatste moment, en de content net op – of net na – de deadline aanleveren. Misschien heeft het te maken met hetzelfde fenomeen als zich tijdens onze studie afspeelde rond tentamenweken. Iedere student kent dat: wachten met écht studeren tot de week voor de tentamens was destijds niet ongewoon.

Maar misschien heeft dit uitstelgedrag ook te maken met het medium ‘magazine’. Iedere column is voor mij toch weer een kleine voorspelling van de toekomst. Tussen het inleveren van de column en het moment dat de Vivat in je bus valt, zitten meestal enkele weken tot – incidenteel – enkele maanden. Het was daarom niet ongewoon om aan het einde van de zomer al een kerstcolumn te schrijven, of na te denken over de voornemens voor het nieuwe jaar.

Als ik dat vergelijk met de blogs die de winnaars van ons Scholarship voor onze website schrijven, zie ik een groot verschil. Enkele dagen nadat ik hen vraag een nieuwe blog te schrijven, wordt mijn mailbox overspoeld met een enthousiast verhaal over hun recente belevenissen en mooie foto’s van hun actuele verblijfplaats. Binnen enkele uren staat de blog op onze website en social media.

Heel lang heb ik de vergelijking niet durven maken, maar is een papieren magazine een ‘oud’ medium, en een verenigingswebsite een ‘nieuw’ medium? Na het schrijven van al deze columns denk ik toch dat dit niet zo is. Een papieren magazine heeft een heel andere waarde en doelstelling dan een snelle online blog. Dat papieren magazine biedt verdieping, waar je op de bank eens rustig over na kunt denken. De online blogs bieden snel nieuws, dat je onderweg op je mobiel tot je kunt nemen. Maar toch zien we dat deze ‘oude’ en ‘nieuwe’ media snel naar elkaar toegroeien. Misschien kunnen we op termijn geen onderscheid meer maken tussen deze ‘oude’ en ‘nieuwe’ media. Ik zie dan ook uit naar de iPad-versie van de I/O Vivat die ik digitaal op de bank kan lezen.

Oud en nieuw heeft op het moment van schrijven ook een bijzondere betekenis voor ons bestuur. Gisteren bedankten wij onze actieve leden voor hun inzet tijdens het afgelopen verenigingsjaar. Met hun inspanning was het mogelijk om te leren curlen, zandkastelen te bouwen en een scriptieprijs uit te reiken. Het etentje markeerde het einde van onze bestuursperiode.

Met alle vertrouwen geven we het stokje over aan onze opvolgers. We kijken terug op een mooie periode, maar weten zeker dat het nieuwe bestuur de ambitie heeft om alumni nog dichter bij elkaar te brengen. We wensen hen mooie jaren toe met onze alumni! En nog vele actuele columns natuurlijk…

Posted in: nieuws