I/O Vivat 29.1 gepubliceerd: USB 14.0

Posted on 31 december 2013 door

0


vivat-voorkant-29-1In samenwerking met ENIAC publiceert Inter-Actief vier maal per jaar het populair-wetenschappelijk magazine I/O Vivat. Vandaag is editie 29.1 bij alle leden van zowel Inter-Actief als ENIAC bezorgd. Heb je de Vivat niet ontvangen en ben je wel alumnus? Controleer dan of je adresgegevens correct in de alumniportal staan, of geef je actuele adres door aan onze secretaris.

Column ENIAC bestuur I/O Vivat 29.1

USB 14.0

Het is een koude avond eind 2013. Terwijl mijn bestuursgenoten toevallig beide genieten van een welverdiende vakantie in een warmer deel van deze wereld, denk ik terug aan hoe het twee en een half jaar geleden allemaal begon. Tijdens de EWI-Trip verdeelden wij met elkaar op een terrasje in Praag de bestuursfuncties, en spraken onze ambities voor de vereniging uit. Nu, ruim twee jaar later, zijn we bijna aan het einde van onze periode, en zoeken we alweer bijna naar opvolgers. Als ik terug denk aan onze resultaten, realiseer ik me opeens hoe internationaal georiënteerd wij als alumni en als vereniging zijn.

Kijken we bijvoorbeeld naar het jaarboek dat ENIAC eerder dit jaar uitbracht, dan zien we daarin een mooie lijst met alumni in het buitenland. Maar een opvallender signaal vond ik de betrokkenheid van deze buitenlandse alumni bij de vereniging. Gezien de hoge portokosten mailden we onze internationale leden met de vraag of ze het jaarboek wel wilden ontvangen. De reacties waren overweldigend: meer dan de helft reageerde actief met het verzoek om het jaarboek op te sturen.

Ook onze oproep om deel te nemen aan de accreditatie van de Informatica-opleidingen riep internationale reacties op. Gezien de moderne technologie zou een videoconference geen belemmeringen voor digitale aanwezigheid moeten geven, maar de visitatiecommissie vond het steunen op deze ‘nieuwe technologie’ toch net iets te eng.

Als vereniging proberen we een buitenlandreis tijdens de studie ook te stimuleren. Dit jaar reikten we voor het eerst sinds lange tijd weer het ENIAC Scholarship uit. Op onze website lees je de maandelijkse blog de avonturen van Mark en Jonas op de Chung-Ang University in Seoul, Zuid Korea. Zij waren de gelukkigen die het scholarship toegekend kregen door de beoordelingscommissie. Een commissie die natuurlijk voor de meerderheid uit in het buitenland wonende leden bestond.

Ik vraag me af hoe het komt dat onze actieve informatici zo internationaal bezig zijn. Komt het omdat de technologie uit ons vakgebied ons eenvoudiger in contact brengt met de rest van de wereld? Of vindt deze internationale oriëntatie toch zijn oorsprong in onze studie?

Op het moment dat ik deze column schrijf, maakt de nieuwe studiereiscommissie van Inter-Actief – USB 14.0 – haar thema en bestemmingen bekend. Volgend jaar reizen 30 studenten naar de VS en Brazilië, om bedrijven te bezoeken rond het thema ‘smart surroundings’. Het zou me niet verbazen dat deelnemers aan een studiereis toch nét iets meer geïnternationaliseerd zijn dan de gemiddelde student. Laten 25 jaar aan studiereizen bij Inter-Actief dan toch haar sporen in de historie na?

Ik hoop daarom dat ik via deze column studenten kan enthousiasmeren om deel te nemen aan een dergelijke reis. Maar ook om alumni te motiveren om hun bijdrage te leveren. Want met onze internationale achtergrond kennen wij ongetwijfeld interessante bedrijven, universiteiten of onderzoeksinstellingen die een waardevolle toevoeging kunnen zijn aan deze reis naar twee continenten aan andere kant van de wereld.

Met een bereik van 1000 studenten en 900 alumni moeten er toch weer mooie samenwerkingen kunnen ontstaan? Ik zie nu al uit naar de dagverslagenbundel van de nieuwe studiereis!

Posted in: nieuws