I/O Vivat 28.1 gepubliceerd: Beperkte keuze of grote vrijheid?

Posted on 11 december 2012 door

0


Vivat 28.1In samenwerking met ENIAC publiceert Inter-Actief vier maal per jaar het populair-wetenschappelijk magazine I/O Vivat. Vandaag is editie 28.1 bij alle leden van zowel Inter-Actief als ENIAC bezorgd. Heb je de Vivat niet ontvangen en ben je wel alumnus? Controleer dan of je adresgegevens correct in de alumniportal staan, of geef je actuele adres door aan onze secretaris.

Column ENIAC bestuur I/O Vivat 28.1

Beperkte keuze of grote vrijheid?

Op het moment dat ik deze column schrijf zijn de stemmen voor verkiezingen van de Tweede Kamer nog maar net geteld, en beginnen formateurs Henk Kamp en Wouter Bos aan hun opdracht om een kabinet te vormen. Op het moment dat jij deze column leest is er vermoedelijk een kabinet gevormd en weten we tot welk resultaat onze keuze in het stemhokje daadwerkelijk heeft geleid.

We maken regelmatig keuzes, maar vaak weten we niet welke gevolgen deze keuzes hebben. Dat blijkt ook bij de Tweede Kamerverkiezingen, geen enkele opiniepeiling had voorspeld dat VVD en PvdA samen een meerderheid zouden hebben. Die onzekerheid maakt het maken van keuzes misschien wel extra lastig, waardoor we vaak gaan voor de veilige en bekende opties. Extra opvallend was het daarom ook dat alleen de Twentse Pieter Omtzigt dankzij voorkeursstemmen in de Tweede Kamer komt. De overige stemmen waren voornamelijk uitgebracht op de nummer 1 van de verschillende partijen.

Ook in het onderwijs zien we dat studenten het lastig vinden om keuzes te maken. In mijn tijd als lid van de Opleidingscommissie (OLC) Informatica hadden studenten in hun derde studiejaar nog de ruimte om 10 studiepunten te besteden aan twee vakken binnen óf buiten Informatica; een volledig vrije keuze. Je zou verwachten dat deze vrijheid een makkelijke keuze voor de student zou zijn, je mag immers iets doen wat je leuk vindt. Het omgekeerde blijkt echter het geval: juist op het moment dat de student deze brede keuze moet maken gaan de studierendementen omlaag, en loopt de student vertraging op.

Als maatregel hebben we als Opleidingscommissie geadviseerd om deze vrije keuze van 10 studiepunten drastisch te beperken: studenten kunnen nu nog maar een keuze maken van twee vakken uit een lijstje van 10 vakken. Opvallend genoeg lijkt dit goed te werken, en maken studenten nu veel sneller en makkelijker deze keuze. Doel behaald dus.

Tegenwoordig ben ik geen lid meer van de Opleidingscommissie, maar vraag ik me nog wel af hoe studenten die keuze uit dat lijstje van 10 vakken nu maken. Het antwoord zag ik onlangs op de Facebookgroep van Inter-Actief voorbij komen. De deadline voor het inschrijven voor vakken was dichtbij, en een student vroeg andere studenten om hun ervaringen met de keuzevakken. Binnen vier uur waren er twintig reacties met adviezen! Social media hebben dus een steeds grotere invloed op de keuzevakken. Dat hadden we een paar jaar geleden niet verwacht toen we de keuzeruimte beperkten in de OLC.

De invloed van social media op ons leven geldt natuurlijk niet alleen voor keuzevakken. Als bestuur van ENIAC proberen we daarom ook zoveel mogelijk gebruik te maken van social media om het doel van onze vereniging te bereiken. We zijn bezig met het inrichten van onze Facebook-groep. Twitter-stream en LinkedIN-groep. Het goede nieuws is dat dit goed blijkt te werken, dankzij het gebruik van deze media was onze lustrumactiviteit een groot succes, met maar liefst 45 deelnemende alumni op het strand van IJmuiden! We nodigen je daarom ook van harte uit om lid te worden van de ENIAC communitiy, zodat je in contact kunt blijven met je oud-studiegenoten en andere interessante alumni.

Ik ben daarom ook enorm benieuwd wat de toekomst ons brengt: stemmen we tijdens de volgende Tweede Kamerverkiezingen nog steeds met een rood potlood, of doen we dat via een Facebook-poll?

Advertenties
Posted in: nieuws